Inktaap

De Inktaap is een leesproject waaraan scholen uit Vlaanderen, Nederland, Suriname en Curaçao deelnemen. Vanaf de allereerste editie in  2002 heeft  onze school hieraan deelgenomen en ook dit schooljaar zijn we weer present!

Op elke school wordt een jury van leerlingen samengesteld. De leesjury van SJB is dit jaar erg uitgebreid en bestaat uit:

Lotte Kemps 5WW6b, Christina Swinnen 6EC-WI, Emmelien Van den Bogaert 6LA-WE, Chelsea Van Gompel 6LA-WE, Emma De Ridder 6EC-MT, Klaartje Polleunis 6EC-MT, Sybren Van Ginneken 6 WE-WI8, Nathan Ooms 6HW, Lore Paeshuyse 6HW, Lena Smet 6HW en Laurence Colman 6ST.

Deze jury leest (digitaal of op papier) en beoordeelt de drie genomineerde boeken; het gaat om de winnaars van de Gouden Uil, de AKO Literatuurprijs en de Libris Literatuur Prijs.

Orgelman (Mark Schaevers): Gouden Boekenuil

Oorlog en terpentijn (Stefan Hertmans): AKO Literatuurprijs

Ik kom terug (Adriaan Van Dis): Libris Literatuur Prijs

Vervoering (Shantie Singh): Caribische nominatie

Tijdens middagvergaderingen bespreken de leerlingen de boeken, wisselen ze leeservaringen uit en maken ze praktische afspraken. Na het einddebat in februari stellen ze een juryverslag met klassement op en bezorgen dit aan Villanella, de organisatie in Antwerpen.

Aan het project is een website met een forum verbonden. Meer info vind je op de website www.inktaap.nl

Op 14 maart 2016 is de prijsuitreiking van De Inktaap. De uitreiking is het hoogtepunt tijdens de slotdag van De Inktaap in de Doelen in Rotterdam. Op deze dag zijn er debatten, talkshows, ontmoetingen en interviews met de auteurs en met juryleden uit Nederland en Vlaanderen. Dan wordt beslist wie de opvolger wordt van Ilja Leonard Pfeijffer met ‘Superba’ en met de Inktaap naar huis mag.

Na het project kunnen de genomineerde boeken in het OLC van de school ontleend worden.

Waar komt De Inktaap eigenlijk vandaan? De naam van het project komt van een tekst van Jorge Luis Borges: ‘Dit dier komt veel in noordelijke streken voor en is vier of vijf duim lang; zijn ogen zijn als kornalijn en zijn haar is gitzwart, zijdeachtig en soepel, en als een kussen zo zacht. Hij is met een vreemd instinct behept: zijn zwak voor Chinese inkt, en wanneer iemand zit te schrijven, gaat hij er met gekruiste achterpoten bijzitten, en met de ene voorhand op de andere wacht hij tot het schrijven gedaan is. Dan drinkt hij wat er over is van de inkt op. Daarna gaat hij weer gehurkt zitten, helemaal rustig nu.’ (Jorge Luis Borges, Het boek der denkbeeldige wezens, 1976).

De begeleidende leerkrachten voor onze school zijn Paul Heylen en Hans Trimpeneers.